Dank voor uw antwoord. Naar ik begrijp zou een gemeenschappelijke regeling (bijvoorbeeld een GGD) waarop het algemeen bezoldigingsmaximum van toepassing is, geconfronteerd worden met een verlaagd sectoraal maximum als zij vanuit de deelnemende gemeenten een extra taak krijgt opgelegd. Waar de omvang en de complexiteit van de werkzaamheden juist toeneemt, neemt de hoogte het bezoldigingsmaximum af. Is dat een juiste constatering?
Daarnaast is het onduidelijk hoe bovenstaande uitleg van de wet in de praktijk moet worden toegepast. Een topfunctionaris van een gemeenschappelijke regeling heeft meerdere taken die zich uitstrekken over de verschillende WNT-instellingen binnen de publiekrechtelijke rechtspersoon en die dusdanig met elkaar verweven zijn, dat daarvan de tijdsbesteding op instellingsniveau niet of met onvoldoende mate van zekerheid kan worden vastgesteld.
Nu een WNT-instelling binnen een publiekrechtelijke rechtspersoon geen afzonderlijke administratie voert, is er ook geen sprake van doorbelastingen. Hierdoor kan de WNT-bezoldiging bij de tweede WNT-instelling niet geïdentificeerd worden.
Kortom, het is praktisch onmogelijk om de WNT-gegevens van verschillende WNT-instellingen binnen één publiekrechtelijke rechtspersoon in kaart te brengen en op een transparante wijze openbaar te maken. Hoe dienen de WNT-gegevens te worden opgenomen:
Uw aanvullende vragen zijn voor ons aanleiding om aanvullende
wetsuitleg te geven, zonder nader in te gaan op de specifieke aspecten van uw
casus.
Voor
zover er sprake is van meerdere WNT-instellingen binnen één rechtspersoon,
dient de WNT-verantwoording per afzonderlijke WNT-instelling te worden
opgesteld. Zo is dat nu eenmaal in de WNT geregeld. De voor groepen of concerns van rechtspersonen bestaande mogelijkheid om de WNT-gegevens op groeps- of concernniveau te
verantwoorden (zie artikel 5c, derde lid, Uitvoeringsregeling WNT) is hier niet
voor bedoeld en ook niet op van toepassing.
In
de WNT-verantwoording van iedere WNT-instelling dient de topfunctionaris te
worden verantwoord voor wat de werkzaamheden bij of voor de betreffende
WNT-instelling betreft. Indien sprake is van werkzaamheden voor meerdere
WNT-instellingen en/of gelieerde rechtspersonen, of van nevenwerkzaamheden als
niet-topfunctionaris bij de WNT-instelling, dienen deze werkzaamheden derhalve
uitgesplitst te worden naar de betreffende instelling of rechtspersoon, én door
elke afzonderlijke WNT-instelling te worden verantwoord. Daarnaast dient de
WNT-instelling het individueel toepasselijk bezoldigingsmaximum voor de
topfunctionaris vast te stellen (met toepassing van artikel 2.1, tweede en
derde lid, WNT), alsook in voorkomend geval het bezoldigingsmaximum op grond
van de toepassing van artikel 1.6a WNT (de anticumulatiebepaling). Tevens dient
te worden onderscheiden naar functievervulling op grond van dienstbetrekking en
functievervulling anders dan op grond van dienstbetrekking, en bij de laatste
categorie naar functievervulling gedurende de eerste twaalf kalendermaanden en
functievervulling vanaf de dertiende kalendermaand van de functievervulling
anders dan op grond van dienstbetrekking.
Overigens
merken wij op dat ook bij een WNT-verantwoording op groeps- of concernniveau de
verplichting geldt om de WNT-gegevens van de topfunctionaris herleidbaar naar
de individuele WNT-instellingen te verantwoorden.
Zie ook het antwoord op deze Forumvraag: https://forum.topinkomens.nl/discussion/298/niet-gespecificeerde-doorbelasting-topfunctionaris-niet-in-dienstbetrekking-in-groepsmaatschappij, in het bijzonder deze passage uit dat antwoord: "Openbaarmaking dient plaats te vinden per WNT-instelling. De WNT-gegevens moeten per WNT-instelling uitgesplitst en gespecificeerd zijn. Als er een geconsolideerde jaarrekening van de groep is, dan mag de openbaarmaking ook in die geconsolideerde jaarrekening plaatsvinden, op voorwaarde dat:
- wordt aangegeven op welke rechtspersoon of rechtspersonen de verantwoorde WNT-gegevens betrekking hebben, en
- in de jaarrekening van de betreffende rechtspersoon wordt verwezen naar de geconsolideerde jaarrekening of de enkelvoudige jaarrekening van een van de andere rechtspersonen binnen de groep waarin de WNT-verantwoording is opgenomen.
Daarnaast moet via internet
minstens zeven jaar lang de WNT-verantwoording uitgesplitst per
WNT-instelling gepubliceerd worden op een algemeen toegankelijke wijze."