Alvorens op uw specifieke vraag in te gaan, geven wij eerst algemene wetsuitleg over artikel 1.6a WNT.
In de anticumulatiebepaling van artikel 1.6a WNT is geregeld dat de totale bezoldiging van een topfunctionaris die op basis van dienstbetrekking gelijktijdig werkzaam is als leidinggevende topfunctionaris bij twee of meer WNT-instellingen, niet hoger mag zijn dan de maximale bezoldiging, bedoeld in artikel 2.3, eerste lid, WNT dan wel een voor één van de dienstbetrekkingen van toepassing zijnde hoger bezoldigingsmaximum. In artikel 1.6a WNT is dus sprake van functievervulling (als leidinggevende topfunctionaris) op grond van het smallere begrip dienstbetrekking en niet op grond van het bredere begrip dienstverband. Zie artikel 1.1, onderdelen d en g, WNT voor de omschrijvingen van beide begrippen. Artikel 1.6a WNT geldt niet indien de functie als leidinggevende topfunctionaris anders dan op grond van dienstbetrekking wordt vervuld (bijv. als sprake is van inhuur, inlenen, detacheren of een andere wijze van terbeschikkingstelling door een derde), en geldt evenmin t.a.v. toezichthoudende topfunctionarissen. U zegt zelf dat artikel 1.6a WNT in dit geval niet aan de orde is en dat lijkt op het eerste gezicht juist, maar zonder nadere informatie kunnen wij dat niet nagaan, laat staan bevestigen of ontkennen.
Uw vraag gaat over een topfunctionaris die een functie als leidinggevende topfunctionaris in dienstbetrekking bij een WNT-instelling vervult en die daarnaast uit hoofde van "eigen ondernemerschap" bij een andere WNT-instelling een functie als topfunctionaris zonder dienstbetrekking vervult tegen betaling. Moeten de inkomsten uit hoofde van de functievervulling zonder dienstbetrekking bij de andere WNT-instelling wel of niet worden opgeteld en verantwoord bij de bezoldiging uit hoofde van de functievervulling in dienstbetrekking bij de WNT-instelling?
In algemene zin geldt op grond van de WNT en de lagere regelgeving (meer specifiek artikel 2 Uitvoeringsregeling WNT) dat tot de bezoldiging in dienstbetrekking behoort de beloning en (belastbare) kostenvergoeding voor de door de topfunctionaris uit hoofde van de functievervulling bij de WNT-instelling verrichte arbeid en werkzaamheden. Indien de vervulling van de functie zonder dienstbetrekking bij een andere WNT-instelling uitdrukkelijk tot de taken en werkzaamheden van de topfunctionaris bij de WNT-instelling zou behoren en hij of zij daarvoor door de WNT-instelling zelf zou worden bezoldigd, dan zou de beloning voor die externe werkzaamheden tot de bezoldiging als topfunctionaris bij de WNT-instelling (kunnen) behoren. De vervulling van de externe functie zou in dat geval immers onderdeel van de "interne" functievervulling bij de WNT-instelling (kunnen) zijn. In dit specifieke geval zegt u echter dat de functievervulling bij de andere WNT-instelling voortkomt uit "eigen ondernemerschap" van de topfunctionaris. Wij interpreteren dit als een onderneming (al dan niet met rechtspersoonlijkheid) die eigendom is van de topfunctionaris. De topfunctionaris wordt dan vanuit of door zijn eigen onderneming en dus niet door de WNT-instelling ter beschikking gesteld aan de andere WNT-instelling om daar de functie van topfunctionaris te vervullen. In dat geval is op het eerste gezicht geen sprake van functievervulling bij die andere WNT-instelling vanuit de dienstbetrekking als topfunctionaris met de WNT-instelling. Als dit juist is, dan vallen de inkomsten uit hoofde van het "eigen ondernemerschap" bij die andere WNT-instelling buiten de bezoldiging in dienstbetrekking als topfunctionaris bij de WNT-instelling. Echter, hierover kunnen wij zonder nadere informatie geen bindende of sluitende uitspraken doen. Het hangt namelijk van de feiten, omstandigheden en gemaakte afspraken van het concrete geval af hoe het oordeel hierover uiteindelijk zou moeten of kunnen luiden.
Wij kunnen derhalve niet meer zeggen dan dat uw conclusie in de vraagstelling juist lijkt te zijn, maar mogelijk komt een toezichthouder op de WNT op basis van de feiten, omstandigheden en gemaakte afspraken in het concrete geval, ingeval van toezicht of handhaving op basis van een accountantsmelding op grond van artikel 5.2 WNT, tot een ander oordeel.