Uw vraag behelst een verzoek om casusbeoordeling. Daar kan de HelpdeskWNT van het ministerie van BZK niet op ingaan. Wij geven uitsluitend algemene wetsuitleg over de WNT.
Als een topfunctionaris een dienstbetrekking heeft met een
WNT-instelling en er dus sprake is van functievervulling als topfunctionaris op
grond van dienstbetrekking, dan is daarop de reguliere normering van de WNT van
toepassing (artikel 2.1, eerste lid in combinatie met tweede en derde lid, WNT
en artikel 7 Beleidsregels WNT 2025), inclusief het bezoldigingsbegrip in
dienstbetrekking (artikel 2 Uitvoeringsregeling WNT). Tenzij sprake is van toepassing
van de zogenaamde doorbetaaldloonregeling (waarover hierna meer), verantwoordt
de betreffende WNT-instelling de topfunctionaris voor de volle omvang van het
dienstverband; als sprake is van een arbeidsovereenkomst voor de omvang van 1
fte, dan verantwoordt de betreffende WNT-instelling betrokkene voor 1 fte. Dit
ook ingeval de topfunctionaris door de betreffende WNT-instelling ter
beschikking wordt gesteld om werkzaam te zijn bij een of meer andere
rechtspersonen. De omvang van het dienstverband wordt bij functievervulling op
grond van dienstbetrekking bij de betreffende detacherende WNT-instelling dus
niet gecorrigeerd voor de werkzaamheden die de topfunctionaris bij andere
rechtspersonen verricht op basis van die detachering.
Bij die andere rechtspersonen is de topfunctionaris anders
dan op grond van dienstbetrekking werkzaam (tenzij, wederom, de zogenaamde
doorbetaaldloonregeling van toepassing is, waarover hierna meer). Als die
andere rechtspersonen zelf ook of wel WNT-instelling zouden zijn, zouden zij ieder
voor zich de topfunctionaris moeten verantwoorden als topfunctionaris zonder
dienstbetrekking voor de omvang van het dienstverband met elk van deze WNT-instellingen
afzonderlijk (dus per WNT-instelling per topfunctionaris per dienstverband),
met toepassing van het bezoldigingsbegrip van artikel 2a Uitvoeringsregeling
WNT. Als zij zelf geen WNT-instelling zijn, hoeven zij de topfunctionaris en de
vergoeding die zij aan de betreffende detacherende WNT-instelling betalen voor
de door die topfunctionaris verrichte werkzaamheden niet voor de WNT te
verantwoorden.
De vergoeding die de betreffende detacherende WNT-instelling
voor de ter beschikking stelling ontvangt van de andere rechtspersonen
(ongeacht of die WNT-instelling zijn of niet), is voor de WNT-verantwoording
van de detacherende WNT-instelling niet relevant. Deze telt immers bij de
detacherende WNT-instelling niet als bezoldiging van de topfunctionaris (want
valt buiten het bezoldigingsbegrip van artikel 2 Uitvoeringsregeling WNT) en
hoeft door deze detacherende WNT-instelling zelf niet te worden verantwoord
(wél dus door de andere rechtspersonen voor zover die zelf WNT-instelling zijn,
en anders ook niet door hen).
Zie voor meer informatie over de WNT-verantwoording ingeval
van een groep van rechtspersonen ook nog deze Q&A op topinkomens.nl: Moeten
van de WNT-instellingen van wie de financiële gegevens worden opgenomen in de
geconsolideerde jaarrekening van de moederorganisatie of in de enkelvoudige
jaarrekening van een andere rechtspersoon binnen de groep, de WNT-gegevens
afzonderlijk openbaar worden gemaakt en gemeld? | Topinkomens.