Beste
De casus die ik wil voorleggen is als volgt:
WNT-plichtige organisatie heeft een bestuurder in dienst en deze wordt vanuit hier bezoldigd. Deze WNT-plichtige organisatie is bestuurder van gelieerde organisaties die ook onder de WNT vallen. Er is sprake van intragroep detachering waarbij de gelieerde WNT-plichtige organisaties de bestuurder als topfunctionaris niet in dienstbetrekking heeft geclassificeerd.
Voor het jaar 2024 is in de jaarrekening van de gelieerde WNT-plichtige organisatie de WNT opgave opgenomen (cfm jaar 2023 waar destijds een oordeel met beperking is verstrekt bij de jaarrekening op het onderdeel WNT). In de WNt opgave van 2024 is de bezoldiging berekend op basis van de uitgangspunten zoals verplicht onder de WNT. voor het jaar 2024 zal wederom een oordeel met beperking worden verstrekt bij de jaarrekening op het onderdeel WNT wegens de 2 normonduidelijkheden.
Vraag is nu: Als er vanuit de WNT-plichtige organisatie nu GEEN kosten worden doorbelast aan de gelieerde WNT-plichtige organisatie, is er dan in het kader van de intra groep detachering een probleem? Moet er een doorbelasting plaatsvinden of kan/mag de bestuurder dit als het ware 'onbezoldigd' doen? Kan er een WNT-opgave in de jaarrekening worden opgenomen met bezoldiging nihil en heeft dit dan impact op de controle verklaring?
Graag zie ik een reactie tegemoet
Uw vraag behelst een verzoek om casusbeoordeling. Daar kan de
HelpdeskWNT van het ministerie van BZK niet op ingaan. Wij geven uitsluitend
algemene wetsuitleg over de WNT.
Met een wijziging van de Uitvoeringsregeling WNT per 1 januari 2023 is
verduidelijkt dat de WNT-gegevens van een topfunctionaris die bij meerdere
instellingen in een groep van rechtspersonen werkzaam is vanuit
dienstbetrekking met één van de andere rechtspersonen van die groep (die met
andere woorden binnen groepsverband is gedetacheerd), per WNT-instelling per
dienstverband moeten worden verantwoord. Elke WNT-instelling dient een eigen
WNT-verantwoording op te stellen en openbaar te maken. De WNT schrijft ook voor
dat de vergoedingen die de instellingen betalen aan de intra-concern
detacherende rechtspersoon voor de functievervulling van de topfunctionaris,
als bezoldiging moeten worden verantwoord (met toepassing van het
bezoldigingsbegrip zonder dienstbetrekking, bedoeld in artikel 2a
Uitvoeringsregeling WNT).
Als feitelijk, daadwerkelijk sprake is van een topfunctionaris die zijn of haar
functie anders dan op grond van dienstbetrekking onbezoldigd vervult bij een
WNT-instelling en er dus geen sprake is van een door die WNT-instelling aan de
ter beschikking stellende andere rechtspersoon (WNT-instelling of niet)
betaalde vergoeding voor de functievervulling door de topfunctionaris die als
bezoldiging als bedoeld in artikel 2a Uitvoeringsregeling WNT kan of moet
worden aangemerkt, én als de totale bezoldiging van deze topfunctionaris uit
hoofde van al zijn of haar dienstverbanden met de rechtspersonen van de groep daadwerkelijk,
feitelijk minder dan € 2.100 bedraagt, dan hoeft er op grond van artikel 5,
derde lid, Uitvoeringsregeling WNT in beginsel alleen de naam en de functie van
betrokkene te worden verantwoord en niet de bezoldiging. Het onbezoldigd
vervullen van de functie van topfunctionaris is niet verboden op grond van de
WNT, ook niet op basis van detachering of in een groepsverband. Of er op grond
van andere wet- en regelgeving (bijvoorbeeld voor ANBI-stichtingen) mogelijk
wel een beletsel bestaat tegen een dergelijke invulling van een detachering,
kunnen wij niet beoordelen en daarover doen wij dan ook geen uitspraken.
Het niet verantwoorden van bezoldiging of andere gegevens door de
WNT-instelling waar de topfunctionaris is gedetacheerd of op andere titel
werkzaam is anders dan op grond van dienstbetrekking, kan een overtreding van
de openbaarmakingsplicht vormen. De accountant dient dit bij de minister van
BZK, in voorkomend geval, te melden op grond van artikel 5.2 WNT.