Fiscale bijtelling en foutenherstel

Discussie gestart door HeZHeZ .
Begonnen op . november 2023 aangepast Geplaatst in categorie: Bezoldiging.

Ik heb 2 vragen over de WNT-verantwoording bij een nieuwe klant sinds boekjaar 2022.

 

Vraag 1.

De fiscale bijtelling en de eventuele compensatie voor de fiscale bijtelling in verband met de auto die in eigendom (geen leaseauto) is van een gemeenschappelijke regeling tellen mee als bezoldigingscomponent.

De organisatie bestaat uit 4 gelieerde entiteiten (een gemeenschappelijke regeling, een BV en 2 stichtingen. De WNT-verantwoording wordt voor deze directeur bij alle 4 de entiteiten in de jaarstukken opgenomen naar rato van het dienstverband.

De directeur is aangemerkt als topfunctionaris en maakt gebruik van deze auto. Naar rato van zijn dienstverband worden alle bezoldigingscomponenten toegerekend naar de juiste entiteit m.u.v. de fiscale bijtelling. De fiscale bijtelling wordt voor 100% toegerend aan de gemeenschappelijke regeling. De reden om de fiscale bijtelling van circa € 10K niet toe te rekenen aan alle 4 de entiteiten is, omdat de auto in eigendom is van de gemeenschappelijke regeling. Is deze verwerkingswijze van de fiscale bijtelling juist of had de fiscale bijtelling net als de overige bezoldigingscomponenten toegerekend moeten worden op basis van rato van het dienstverband?

 

Vraag 2.

De modelverantwoording in de jaarstukken 2021 wijkt iets af van het voorgeschreven WNT-verantwoordingsmodel. De WNT stelt het gebruik van het model niet verplicht.

- 2021 en 2020 zijn in 1 tabel opgenomen en

- bovenin staan de naam en functiegegevens één keer genoemd.

Wel is het te volgen en de belangrijkste punten staan in de WNT-verantwoording.  Alleen de beloningen betaalbaar op termijn is verantwoord onder beloning plus onkostenvergoedingen. Totaal bezoldiging blijft gelijk, dus geen financieel impact.

De klant is voornemens om de gegevens uit de gecontroleerd jaarstukken 2021 1 op1 over te nemen in de jaarstukken 2022 en de gegevens over 2022 in het voorgeschreven model over te nemen. Hierbij zal wel onderscheid worden gemaakt tussen beloningen betaalbaar op termijn en de beloning plus onkostenvergoedingen. Dient er dan in 2022 toch een foutenherstel plaats te vinden voor de gegevens uit 2021 of kan dit achterwege blijven. Mij lijkt een foutenherstel niet van toepassing aangezien het slechts een verschuiving betreft en het totaal aan bezoldiging gelijk blijft. 


Reacties

  • De reactie van HelpdeskWNTHelpdeskWNT .
    Lid van de Redactie Min. BZKArray Reactie geschreven op .

    De HelpdeskWNT van BZK geeft via het Forum uitsluitend algemene wetsuitleg over de WNT. Casusbeoordelingen vooraf worden niet gegeven, en er wordt geen antwoord gegeven op vragen over concrete casus. Ook worden er vooraf geen instructies of aanwijzingen gegeven voor de openbaarmaking van de WNT-gegevens in een concrete casus.

    Antwoord op vraag 1
    De HelpdeskWNT van BZK kan geen uitspraken doen over deze casus. Op basis van de informatie in de vraagstelling kunnen wij ook geen concreet antwoord op de vraag geven. Het antwoord op de vraag hangt namelijk onder meer af van:

    • welke van de betrokken gelieerde entiteiten aangemerkt moeten of kunnen worden als rechtspersoon of instelling waarop de WNT van toepassing is;
    • welke van de betrokken gelieerde entiteiten aangemerkt moeten of kunnen worden als gelieerde rechtspersonen in de zin van de WNT;
    • of sprake is van functievervulling op grond van dienstbetrekking en, zo ja, met welke van de betrokken rechtspersonen of instellingen de dienstbetrekking is aangegaan;
    • of eventueel sprake is van functievervulling anders dan op grond van dienstbetrekking met een of meer van de betrokken rechtspersonen of instellingen;
    • welke afspraken tussen de betrokken rechtspersonen of instellingen zijn gemaakt over de verdeling en toerekening van de bezoldiging van de betrokken topfunctionaris.

    Bij wijze van algemene uitleg kunnen wij, als handreiking, wel het volgende opmerken.

    De rechtspersoon of instelling waarmee de topfunctionaris een dienstbetrekking is aangegaan, moet de bezoldiging die is afgesproken met en die wordt betaald aan de topfunctionaris (of ten behoeve van de topfunctionaris aan een derde) verantwoorden, indien deze rechtspersoon of instelling onder de WNT valt. Als de topfunctionaris een dienstbetrekking heeft met twee of meer van de betrokken rechtspersonen of instellingen die ieder voor zich onder de WNT vallen, moet de bezoldiging naar rato van de omvang en duur van het dienstverband per WNT-entiteit worden verantwoord. Bovendien kan het zo zijn dat in dat geval de totale bezoldiging van de topfunctionaris met dienstbetrekking door de betrokken WNT-entiteiten moet worden getoetst aan het in artikel 1.6a WNT bepaalde bezoldigingsmaximum (anticumulatiebepaling bij twee of meer dienstbetrekkingen als leidinggevende topfunctionaris bij twee of meer WNT-instellingen).

    Indien de rechtspersoon of instelling (ongeacht of deze zelf onder de WNT valt of niet) de betreffende topfunctionaris ter beschikking stelt aan een andere rechtspersoon of instelling die (wel of ook) onder de WNT valt, is bij laatstgenoemde rechtspersoon of instelling sprake van functievervulling anders dan op grond van dienstbetrekking. In dat geval moet de vergoeding die voor die ter beschikking stelling in rekening wordt gebracht door de eerstgenoemde rechtspersoon of instelling aan de als laatstgenoemde rechtspersoon of instelling voor de WNT worden aangemerkt als bezoldiging “anders dan op grond van dienstbetrekking” (artikel 1.1, onder e, WNT in combinatie met artikel 2a Uitvoeringsregeling WNT). Deze doorbelaste bezoldiging moet bij de laatst­genoemde rechtspersoon of instelling naar rato van de omvang en duur van het dienstverband aan het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum worden getoetst.

    Als de topfunctionaris aan meerdere onder de WNT vallende rechtspersonen of instellingen ter beschikking wordt gesteld, wordt voor de toets aan het individueel toepasselijk bezoldigings­maximum per rechtspersoon of instelling uitgegaan van de bij de betreffende rechtspersoon of instelling in rekening gebrachte bezoldiging. Als in dat verband een bepaalde bezoldigings­component op basis van onderling gemaakte afspraken geheel aan één onder de WNT vallende rechtspersoon of instelling wordt doorbelast in plaats van naar rato over alle betrokken onder de WNT vallende rechtspersonen of instellingen, dan is die verdeling op zich niet verboden op grond van de WNT. De WNT schrijft niet voor welke verdeling of verdeelsleutel gehanteerd moet worden voor de toerekening van bezoldiging in het kader van ter beschikking stelling van een top­functionaris aan twee of meer onder de WNT vallende rechtspersonen of instellingen. Een 100% toerekening van één bezoldigingscomponent aan één rechtspersoon of instelling in een gelieerd verband kán daarom toegestaan zijn, maar het eindoordeel daarover kan alleen worden gegeven als alle feiten en omstandigheden van het geval en alle afspraken tussen partijen in ogenschouw worden genomen. Het in de vraagstelling beschreven geval waarin 100% van de fiscale bijtelling wordt toegerekend aan de rechtspersoon of instelling die de betreffende auto ter beschikking heeft gesteld, zou op het eerste gezicht bezien toelaatbaar kunnen zijn voor de WNT, maar wij kunnen daar geen sluitende of bindende uitspraken over doen.

    Voor zover een of meer van de betrokken rechtspersonen of instellingen kwalificeert als gelieerde rechtspersoon in de zin van de WNT, moet de totale bezoldiging van (of, ingeval van functievervulling op basis van ter beschikking stelling, de vergoeding voor de inzet van) de topfunctionaris in aanvulling op de vorengenoemde toetsen bij de WNT-instelling(en) ook worden getoetst aan het in artikel 2.1, vijfde lid, eerste volzin, WNT genoemde bezoldigings­maximum en als zodanig separaat verantwoord door de onder de WNT vallende rechtsperso(o)n(en) of instelling(en).

    Antwoord op vraag 2
    Op grond van artikel 4.1, eerste en tweede lid, WNT moeten de in de artikelen 5 en 5a Uitvoeringsregeling WNT vermelde WNT-gegevens openbaar worden gemaakt. De instelling is in beginsel vrij in de wijze waarop dat gebeurt, áls die gegevens maar openbaar worden gemaakt. Zo moet bijvoorbeeld de bezoldiging van een topfunctionaris met dienstbetrekking worden uitgesplitst naar de componenten beloning, belastbare vaste en variabele onkostenvergoedingen en beloningen betaalbaar op termijn. Het gebruik van het WNT-verantwoordingsmodel op topinkomens.nl is inderdaad niet verplicht. Bij gebruik van dat model staat echter buiten twijfel dat de WNT-gegevens op de juiste wijze én volledig worden verantwoord.

    In artikel 5d Uitvoeringsregeling WNT is nader bepaald welke fouten in de WNT-verantwoording moeten worden hersteld en op welke wijze en volgens welke procedure dat moet gebeuren. Zie ook deze Q&A op topinkomens.nl: https://www.topinkomens.nl/vraag-antwoord/vraag-en-antwoord/wat-moet-een-wnt-instelling-doen-als-fouten-worden-geconstateerd-in-de-wnt-verantwoording-na-vaststelling-van-de-jaarrekening. Deze procedure voor foutherstel laat onverlet dat de verantwoordelijke (vak)minister een WNT-instelling op grond van artikel 5.6 WNT kan verplichten een ontbrekende, onvolledige of onjuiste WNT-verantwoording openbaar te maken, ongeacht het boekjaar waar deze betrekking op heeft.
Deze discussie is gesloten.