Aanvullende vragen topfunctionaris zonder dienstbetrekking
Discussie gestart door
Romy_Lfors .

Ik heb nog een aantal aanvullende vragen/veronderstelling die ik graag wil voorleggen:
1. Gaat het bezoldigingsmaximum voor topfunctionarissen zonder dienstbetrekking uit van incl. btw of excl. btw?
2. Heb ik het goed begrepen dat het bezoldigingsmaximum voor topfunctionarissen zonder dienstbetrekking voor het totale eerste jaar van toepassing is waarbij er dus per maand onder- en overschrijdingen zijn toegestaan op het bezoldigingsmaximum per maand?
3. De betreffende functionaris werkt 32 uur per week. Voor het eerste jaar ben ik uitgegaan van 0,8 van het bezoldigingsmaximum per maand. Heb ik dit correct gehanteerd?
4. We willen graag een beeld krijgen over de toegestane ruimte dat van toepassing is vanaf het tweede jaar en hebben dit handmatig aan de hand van de formule van de verantwoordingstabel berekend. Nog handiger is om dit te verifiëren aan de hand van de rekentool. Is er wellicht ook al een rekentool voor 2025?
Ik zie de reactie graag tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Romy den Bruijn
1. Gaat het bezoldigingsmaximum voor topfunctionarissen zonder dienstbetrekking uit van incl. btw of excl. btw?
2. Heb ik het goed begrepen dat het bezoldigingsmaximum voor topfunctionarissen zonder dienstbetrekking voor het totale eerste jaar van toepassing is waarbij er dus per maand onder- en overschrijdingen zijn toegestaan op het bezoldigingsmaximum per maand?
3. De betreffende functionaris werkt 32 uur per week. Voor het eerste jaar ben ik uitgegaan van 0,8 van het bezoldigingsmaximum per maand. Heb ik dit correct gehanteerd?
4. We willen graag een beeld krijgen over de toegestane ruimte dat van toepassing is vanaf het tweede jaar en hebben dit handmatig aan de hand van de formule van de verantwoordingstabel berekend. Nog handiger is om dit te verifiëren aan de hand van de rekentool. Is er wellicht ook al een rekentool voor 2025?
Ik zie de reactie graag tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Romy den Bruijn
Deze discussie is gesloten.
Reacties
Het antwoord op uw vragen, voor zover wij dat kunnen geven binnen het kader van algemene wetsuitleg, luidt als volgt:
Ad 1
Het bezoldigingsbegrip van de WNT is exclusief de omzetbelasting (btw). Anders gezegd: de omzetbelasting blijft buiten beschouwing. Zie artikel 1.1, onderdeel e, WNT en deze Q&A op topinkomens.nl: Wat wordt onder bezoldiging verstaan bij een topfunctionaris zonder dienstbetrekking? | Topinkomens. De bezoldiging (exclusief btw, dus) wordt aan het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum getoetst.
Ad 2
Gedurende de eerste twaalf kalendermaanden van de functievervulling anders dan op grond van dienstbetrekking geldt de zogenaamde interim-normering. Zie artikel 2.1, vierde lid, derde volzin, WNT in combinatie met artikel 4, eerste en tweede lid, Uitvoeringsbesluit WNT. De interim-normering voor de eerste twaalf kalendermaanden van de functievervulling bestaat uit twee onderdelen. Er geldt
(a) een absoluut maximum op basis van het aantal kalendermaanden waarin is gewerkt, en
(b) een maximum uurtarief.
Ad a: Het absoluut maximum is voor de eerste zes kalendermaanden hoger dan voor de daaropvolgende zes maanden (zie artikel 4, eerste lid, Uitvoeringsbesluit WNT voor de geldende bedragen). De totale bezoldiging (overeengekomen/uitbetaalde) mag niet hoger zijn dan het totaal van het maximum over de eerste zes maanden en het maximum over de tweede zes maanden. Dit zijn geen absolute maxima per kalendermaand. De totale bezoldiging in twaalf kalendermaanden moet lager zijn dan de som van de bedragen over de gewerkte kalendermaanden. Daarbinnen is de verdeling van de bezoldiging over de gewerkte kalendermaanden vrij.
Ad b: Het geldende maximum uurtarief is te vinden in artikel 4, tweede lid, Uitvoeringsbesluit WNT (let op het jaartal). De totale bezoldiging (overeengekomen/uitbetaalde) gedeeld door het aantal feitelijk gewerkte uren moet, omgerekend per uur, onder het maximum uurtarief zitten.
Om het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum te bepalen, moet zowel het absoluut maximum als het maximum op basis van het maximum uurtarief worden berekend. De laagste uitkomst van beide berekeningen vormt het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum.
Ad 3
Nee, dat is niet de correcte manier. Gedurende de eerste twaalf kalendermaanden van de functievervulling anders dan op grond van dienstbetrekking geldt de interim-normering. Onderdeel daarvan is het maximum uurtarief. Daarbij wordt uitgegaan van het aantal feitelijk gewerkte uren. Zie ook invulinstructie nr. 6 bij Tabel 1.b van het Verantwoordingsmodel WNT. De deeltijdfactor als wijze van vaststelling van de omvang van het dienstverband komt pas in beeld vanaf de dertiende kalendermaand van de functievervulling.
Ad 4
De rekentool ‘topfunctionaris zonder dienstbetrekking t/m 12 kalendermaanden’ voor het jaar 2025 is helaas nog niet beschikbaar. Volgens vast gebruik wordt de aangepaste rekentool gepubliceerd nadat het Verantwoordingsmodel WNT voor het betreffende jaar is gepubliceerd. De publicatie wordt met een nieuwsbericht op topinkomens.nl bekend gemaakt. Tot die publicatie zal de toegestane ruimte voor 2025 handmatig moeten worden berekend en geverifieerd. Dat is niet een service die de HelpdeskWNT van het ministerie van BZK u kan bieden.